Sejauh Mana Penjagaan Komputer Anda?

Aku tiba-tiba terfikir mengenai perkara ini
mengapa ramai pengguna komputer hanya reti menggunakannya
tetapi tidak dapat menjaganya
post ini ditulis bukan untuk mengutuk sesiapa
tetapi ingin memberi kesedaran

Aku menulis post ini setelah melakukan beberap kerja amal disini
memang apa yang dilakukan tidak berapa disetujui oleh kawan baikku
tetapi apakan daya semua rakanku yang meminta pertolongan

Kerja amal yang dilakukan ialah computer servis
yang mana aku telah memformat hampir 10 laptop dalam masa sebulan
dari segala kerja itu aku mula berfikir
kerana semua yang meminta pertolongan itu mempunyai latar belakang komputer
masalah pada komputer mereka semua sama
VIRUS - hanya satu patah perkataan sahaja boleh diungkap mengenai masalah mereka.

Virus...Itu la perkara yang paling remeh bagi aku
setiap kali sampai je kat tangan aku masalahnya tetap sama
virus tersebut boleh dibuang secara manual
tetapi disebabkan penjagaan komputer yang teruk tidak dapat
membantu untuk menghalang penyebaran virus2 tersebut
banyak perkara yang boleh dilakukan selain daripada format komputer
tetapi inilah yang diperkatakan penjagaan komputer yang teruk.

Aku berkata kepada umum
walaupun anda tidak mempunyai latar belakang komputer
tak bererti korang perlu abaikan penjagaan sistem komputer anda
berdasarkan pengalaman aku dalam pc assembly ini
semua masalah yang berlaku adalah sikap ambil mudah kita ada

Penjagaan komputer yang sempurna adalah begitu sukar
aku sendiri belum dapat menjaganya dengan baik
tetapi penjagaan seperti perlindungan komputer dan prestasinya
adalah amat penting

Semua ini menjadi tanda tanya bagi aku..
hampir setiap komputer yang telah aku beri khidmat
semua telah aku lengkapkan dengan khidmat asas untuk komputer
segala penjagaannya mahupun perlindungannya.
cuma atas kehendak sendiri sahaja untuk meningkatkan nya

Aku berfikir lagi
cara apa yang boleh digunakan untuk memberi kesedaran kepada mereka
macam2 aku fikir

  • naikkan cas khidmat format

  • mengurangkan servis aku biarkan diorang yang setlekan sendiri

  • cipta virus untuk peringatan mereka

  • suruh kedai up kan harga servis


  • macam2 yang aku fikirkan untuk menolong mereka
    tapi tak tahu la apa yang dapat disampaikan
    kalau ikutkan hati aku nak buat yang aku bold kan 2
    biar diorang cari aku dan memang akan kene kaw2 dari aku

    sedar2 kan lah diri itu
    cuba lah fikirkan berapa banyak wang yang anda habiskan untuk servis sahaja
    dan fikirkan lah berapa banyak aku dapat kalau ambil upah
    10 x 35 =350 dlm seminggu
    tapi yang aku dapat cuma 25 sahaja sebab belas kasihan
    dan atas sebab hobiku untuk membantu.
    blog comments powered by Disqus